1. Oppdragsgiver - Oppdragstaker
Med oppdragstaker forstås Advokatfirma Skivik, org.nr. 982131561, heretter kalt Skivik & Co eller oppdragstaker. Med Oppdragsgiver forstås klienten. Klienten er den som har rettet henvendelse til Skivik & Co. Når henvendelsen skjer på vegne av en juridisk person/selskap, innestår den som tar kontakt for at han innehar de nødvendige fullmakter, og for nødvendig informasjonsflyt i egen organisasjon. Skivik & Co forholder seg i saken til den som har henvendt seg på vegne av Klienten med mindre annet er avtalt. Dersom annet ikke klart fremgår av oppdraget, forbeholder Skivik & Co seg å ta kontakt med Klientens ledelse i sakens anledning, om nødvendig også uten på forhånd å informere den som har henvendt seg til Skivik & Co. I forbindelse med etablering av oppdraget vil det bli foretatt en identifikasjonskontroll som følger av Hvitvaskingsloven. Skivik & Co gjennomfører rutinemessig kredittsjekk av nye klientforhold.
2. Oppdraget
Oppdraget omfatter og er begrenset til det som er beskrevet i særskilt oppdragsbekreftelse fra Skivik & Co til Klienten. Vesentlige utvidelser eller endringer vil bli skriftlig bekreftet fra Skivik & Co.
3. Ansvarlig advokat
Ansvarlig for gjennomføring av oppdraget overfor Klienten er den advokat hos Skivik & Co som i oppdragsbekreftelsen og/eller tilbud defineres som ansvarlig advokat og/eller prosjektleder. Den ansvarlige advokat vil også være ansvarlig advokat etter domstolloven av 24. juni 1915 nr. 5, § 232, første ledd. Skivik & Co forbeholder seg rett til å benytte andre partnere, advokater, advokatfullmektiger og advokatassistenter/traineer hos Skivik & Co til å bistå den ansvarlige advokat, der dette er hensiktsmessig ut ifra en faglig, økonomisk eller kapasitetsmessig vurdering.
4. Oppdragsgivers plikter
Oppdragsgiver plikter å medvirke til at kundekontroll kan gjennomføres i hht hvitvaskingsloven, blant annet ved uoppfordret å avgi kopi av gyldig legitimasjon. Oppdragsgiver plikter snarest å gi ansvarlig advokat all informasjon om sakens faktiske forhold slik at oppdragstaker på beste måte kan ivareta oppdragsgivers interesser. Alle henvendelser til/fra motparten skal gå gjennom ansvarlig advokat eller den medarbeider som ansvarlig advokat utpeker med mindre annet er skriftlig avtalt. Begge parter skal holde hverandre gjensidig orientert om all kommunikasjon som finner sted mellom involverte parter.
5. Oppfølgning/tilgjengelighet – registrering av personopplysninger
Skivik & Co vil utføre oppdraget innenfor faglige, økonomiske og tidsmessige forsvarlige rammer. Dette forutsetter at Klienten gir all nødvendig informasjon i tilknytning til oppdraget så snart som mulig, etter forespørsel fra Skivik & Co. Personopplysninger blir behandlet i henhold til gjeldende personvernlovgivning. For nærmere opplysninger om vår behandling av personopplysninger, se vår personvernerklæring på https://www.skivik-co.no/personvern-advokat eller send oss en epost på post@skivik-co.no Klienten vil motta kopi av all korrespondanse i saken. Forliksklage, stevning og forslag til avtale/kontrakt sendes også til Klienten for forhåndsgodkjennelse. Dette gjelder ikke uten særskilt avtale utkast til utgående korrespondanse. Klienten vil bli orientert om fremdriften i utførelsen av oppdraget, og vil bli varslet særskilt dersom behandlingen av oppdraget blir forsinket i forhold til opprinnelig antatt fremdrift. Som skriftlig kommunikasjon aksepterer partene bruk av mail.
6. Bruk av utenforstående bistand
Skivik & Co legger til grunn at taushetsplikten overfor Klienten ikke er til hinder for at opplysninger om saken kan gis øvrige advokater/medarbeidere hos Skivik & Co. Skivik & Co vil ikke benytte utenforstående bistand ved behandling av oppdraget, uten at dette på forhånd er avtalt med Klienten. Der utenforstående bistand benyttes, legger Skivik & Co til grunn at Klienten fritar Skivik & Co for taushetsplikten i nødvendig utstrekning. Skivik & Co forutsetter også at Klienten fritar Skivik & Co for taushetsplikten i den grad henvendelse til utenforstående er nødvendig i anledning utførelsen av oppdraget. Der opplysninger om saken gis utenforstående som ovenfor nevnt, vil Skivik & Co understreke viktigheten av diskresjon overfor vedkommende.
7. Interessekonflikt
Dersom det på grunn av opplysninger som fremkommer i saken, etter at Skivik & Co har påtatt seg et oppdrag, oppstår interessekonflikt i forhold til Skivik & Co’s øvrige klienter eller forbindelser, kan Skivik & Co fratre oppdraget uten annen begrunnelse enn at det har oppstått en interessekonflikt.
8. Nyhetsbrev o.l.
Oppdragsgiver vil kunne motta informasjon fra Skivik & Co i form av nyhetsbrev, seminarinvitasjoner, kundearrangementer, kundemagasiner mv. per e-post, post og via andre relevante kommunikasjonskanaler. Ved å samtykke til disse oppdragsbetingelsene, samtykkes det samtidig til at slik informasjon mv. kan sendes på e-post til kontaktperson hos Oppdragsgiver som oppgitt i forbindelse med oppdraget. Oppdragsgiver kan når som helst reservere seg mot å motta slike e-poster ved å melde fra til Skivik & Co som nærmere angitt i pkt. 5.
9. Beregning av salær
Skivik & Co vil beregne en godtgjørelse basert på et av følgende alternativer: a. Salær basert på en fast timesats og registrering av medgått tid. b. Et avtalt fast salær for oppdraget. c. Etterfølgende skjønnsmessig beregning av salæret basert på tidsforbruk, spesielle kunnskaper, svært korte tidsfrister, resultatet av oppdraget og øvrige forhold. Valg av beregningsalternativ fremgår av oppdragsbekreftelsen og/eller tilbudet. Dersom dette ikke fremgår, beregnes salæret basert etter alternativ c. Registrering av medgått tid innebærer registrering av faktisk tid som er benyttet, innenfor nærmeste hele 15 minutter. Telefonsamtaler, som ikke gjelder korte meddelelser, registreres som minimum 15 minutter. Klienten aksepterer å betale salær og omkostninger for den bistand som er ytet fra Skivik & Co, uavhengig av resultat.
10. Direkte kostnader
Direkte kostnader som påløper i saken, så som gebyrer, innhenting av sakkyndige uttalelser, reise, opphold og diett i tilknytning til utførelsen av oppdraget, belastes Klienten i tillegg til salæret. Det samme gjelder for kopiering, porto, budtjeneste og lignende.
11. Fakturering
Skivik & Co vil som hovedregel fakturere 2-4 ganger pr måned for det arbeid som er utført, og for kostnader, jfr. pkt. 9 og 10. Avsluttet oppdrag faktureres ved oppdragets avslutning. Med faktura for utført bistand vedlegges spesifikasjon som angir hvilke aktiviteter som er utført og hvilke kostnader som er påløpt. Kostnader påløpt til reiser m.v. kan faktureres når de er påløpt. Kostnader til utlegg og gebyrer m.v. kan faktureres forskuddsvis. All fakturering har 10 dagers forfall og er med tillegg av merverdiavgift, som p.t. er 25 %. Klienten plikter på oppfordring/faktura fra Skivik & Co å innbetale akonto forskudd til sikkerhet for salær og utlegg. Skivik & Co har satt bort arbeidet med fakturaadministrasjon og -oppfølgning til ekstern leverandør (Hokas) hvilket innebærer at oppfølgning av utestående fordringer utføres av denne. Det påløper purregebyr og forsinkelsesrente ved betaling etter forfall.
12. Klientkonto
Ved innskudd på klientkonto hos Skivik & Co innestår Skivik & Co for at midlene blir plassert i Norsk bank og forvaltet som klientmidler, men Skivik & Co kan ikke innestå for bankenes soliditet.
13. Rettshjelp
Visse saker kan være dekket av rettshjelpsforsikring. Advokaten vil undersøke Klientens muligheter for dekning av advokatutgifter gjennom Klientens egne forsikringsordninger eller rettshjelp fra det offentlige. Dette forutsetter at Klienten gir nødvendige opplysninger om forsikringsforhold og økonomiske forhold. Klienten må være forberedt på å bli belastet løpende for utført arbeid og/eller utlegg og vil normalt bli refundert sine utlegg relatert til saken av forsikringsselskapet ved sakens avslutning. Skivik & Co har krav på dekning fra Klienten, uavhengig av en slik forsikringsdekning slik at vårt salær ikke er begrenset til det beløp det offentlige og/eller forsikringsselskapet etter sine vilkår finnet å ville dekke.
14. Rettigheter til materiale
Skivik & Co har opphavsrett til alt materiale som utarbeides i forbindelse med et oppdrag. Skivik & Co og dets advokater har enerett til kopiering og eventuell tilgjengeliggjøring av materialet for allmennheten som ikke er begrenset av taushetsplikten. Klienten må for å bruke materialet avtale dette særskilt. Klienten gis adgang til å bruke materialet i den utstrekning dette er nødvendig for at de behov Klienten har meddelt Skivik & Co i forbindelse med oppdraget, skal oppfylles.
15. Ansvar for resultat/oppfølging
Skivik & Co skal utføre oppdraget etter beste evne og i henhold til reglene for god advokatskikk. Skivik & Co og/eller den ansvarlige advokat innestår ikke for at utførelsen av oppdraget leder til det resultat Klienten har forventet. Klienten er kjent med reglene om at saksomkostninger for motparten kan bli pålagt dersom en sak tapes helt eller delvis. Videre er Klienten ansvarlig for all bistand som har blitt utført av Skivik & Co uavhengig av hvordan spørsmålet om betaling av saksomkostninger er avgjort i rettens avgjørelse. Når retten tilkjenner Klienten saksomkostninger vil dette være begrenset til dekning av det beløp som det finnes rimelig at motparten betaler. Ofte vil Klientens bruk av egen advokat medføre salær som ikke kan belastes motparten. Slike utgifter må betales i tillegg til det som er tilkjent fra retten. Etter at oppdrag som beskrevet i oppdragsbekreftelsen er ferdigstilt og/eller avsluttet, har Skivik & Co ikke ansvar for ytterligere oppfølging av noe forhold på vegne av Klienten før det eventuelt gis et nytt oppdrag med påfølgende oppdragsbekreftelse.
16. Ansvarsbegrensning
Dersom påviselige ansvarsbetingende feil fra Skivik & Co og/ eller den ansvarlige advokat påfører Klienten et økonomisk tap, er det økonomiske ansvar for Skivik & Co og/eller den ansvarlige advokat under enhver omstendighet begrenset til samlet kr. 8 mill. for hvert skadetilfelle.
17. Klager
Klienten har anledning til å klage dersom Klienten mener oppdraget ikke tilfredsstiller faglige eller etiske krav, beregningen av salær i saken eller er utilfreds med den måten oppdraget følges opp på, eller med den behandling Klienten får av Skivik & Co. Hvis partene ikke blir enige kan klage også rettes direkte til Disiplinærutvalget for Agder krets av Den Norske Advokatforening. Som hovedregel er det en klagefrist på 6 måneder. Denne løper fra det tidspunkt klageren ble eller burde blitt kjent med de omstendigheter som klagen grunnes på. Klagen behandles av Advokatforeningens regionale disiplinærutvalg som førsteinstans. Beslutning fra disiplinærutvalget kan ankes inn for Disiplinærnemnden. Regler for god advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside www.advokatforeningen.no/disiplinarsystemet/.
18. Tvisteløsning
Eventuell tvist mellom Klienten og Skivik & Co skal etter norsk rett søkes løst av en meglingsmann oppnevnt av Kristiansand tingrett. Dersom partene ikke blir enige, vedtar partene Kristiansand tingrett som verneting.
19. Avslutning av oppdraget
Oppdraget anses avsluttet når det oppdrag som er beskrevet i oppdragsbekreftelsen er utført. Dersom det oppstår uenighet mellom Klienten og Skivik & Co om gjennomføringen av oppdraget, eller dersom det oppstår motstrid mellom Skivik & Co og Klienten av andre grunner, kan Skivik & Co frasi seg oppdraget med umiddelbar virkning. Skivik & Co vil imidlertid utføre det som ikke kan utstå uten at Klienten utsettes for rettstap. Så langt det er mulig skal Skivik & Co underrette Klienten om at man har frasagt seg oppdraget, før dette meddeles noen utenforstående.
20. Revisjon av oppdragsbetingelsene
Våre alminnelige oppdragsbetingelser vil normalt bli revidert en gang per år, og ellers når det måtte oppstå spesielt behov for det. Våre oppdaterte standard oppdragsbetingelser er tilgjengelige på vår hjemmeside www.skivik-co.no.
Kristiansand 01.01.2020